Brev:
Spørgsmål om mad 7 mdr
22. maj 2016
Alder:
7 mdr.
Spørgsmål om mad 7 mdr
Hej Helen.
Jeg må endnu engang bede om din hjælp i forhold til vores søn.
Han er en stor knægt nu, på godt 11 kg og ca 74 cm. Han startede på grød i 4 mdrs alderen og haft flere periode hvor han ikke ønskede at spise, nok pga tænder. Lige nu spiser han fint, trods tænder i overmunden er på vej frem.
Han får nu fem flasker i døgnet og spiser minimum 130 ml hver gang.
Til alle måltider bliver han tilbudt mme i kop og drikker fint.
Han bliver 7 mdr om to dage, så vi er jo ved at være der hvor en flaske skal skæres væk.
Pt spiser han flaske kl. 9 før formiddagslur, kl 12.30 før middagslur, kl 17.00 før powernap, kl 20.00 når han puttes og så den sidste kl 22/23.00 hvorefter han sover til næste morgen kl. 6.30 ca.
Han spiser havregrød til morgenmad, mos til frokost, frugtgrød om eftermiddagen og mos til aftensmad.
Han bryder sig ikke om klumper i sin mad og heller ikke for meget smag. Det vil altså sige at jeg føler vi har rigtig svært ved at få ham til at spise det vi får.
Det eneste kød vi ind til videre har haft succes med (også i stor stil endda) er dampet fisk.
Han får lov til selv at sidde med kødboller, frikkedeller, pølser uden skin osv men giver vi ham små stykker af det i munden tygger han lidt og så ryger det ud. Putter vi det på skeen sammen med mos bliver han enten vred, skærer tænder og spænder i hele kroppen eller også bliver han ked af det og nægter så at spise mere til det måltid.
Han får altid mad at sidde med selv til sine måltider, skorper, ristet rugbrødsbjælker, frugt og lignende. Han nyder det, men får opkastfornemmelser når han får lidt af det i munden. Det skal tilføjes at han dog (for det meste) er glad for rugbrødsbidder med pålæg, selv om det måske lige er tidligt nok.
Vi har prøvet at give noget med smag uden klumper, fx blendet lasagne, boller i karry osv. Vi har også prøvet det på glas men han vil simpelthen ikke have det.
Det eneste han vil have er pulvergrød og mos og hjemmelavet mad, men kun med: blomkål, squash, aubergine, broccoli, gulerod og søde kartofler. Jeg har prøvet en masse former for kål men uden succes.
Alle former for frugtmos er han selvfølgelig tosset med.
Jeg har prøvet at putte noget med smag i hans broccoli/blomkålsmos fx, bare en halv spsk. men han kan smage det med det samme og lukker så i.
Jeg frygter at få en kræsen dreng og føler nu jeg er nødt at få lidt hjælp til at komme videre.
Mine spørgsmål er:
Hvordan kommer vi videre herfra så han får mere kød, smag og anden konsistens?
Skal der forsat mme i alt det hjemmelavede?
Hvilken flaske skal vi skære væk og skal vi forsætte med at give mme i kop?
Når han nægter at spise en form for mad, skal vi så tilbyder ham noget vi ved han kan li? Jeg mener, lærer han så at han bare kan "be" om noget andet?
Hvad egentlig med den powernap? Viser han os hvornår den skal fjernes for så at blive puttet tidligere?
Bonus info: Han sover en lille time til formiddag, mellem 1,5-2 timer til middag og mellem 30 minutter til 2 timer eftermiddag (hvor jeg så vækker ham).
Jeg glæder mig til at høre fra dig:)
De bedste hilsner
Baby Sams mor